Sunday, May 20, 2007

En tur i skoven





Vejret har været helt fantastisk idag, og det har vi benyttet os kraftigt af. En cykeltur ud i Nørreskoven, hvor vi medbragte de snegle, vi ikke kunne spise lige efter rundstykkerne samt en sodavand, resulterede i disse 3 billeder - det er Søren, der har været fotograf!! Det er jo med at få øje på farverne derude - det synes jeg egentlig er lykkedes meget godt!!


Vel hjemme slog vi os ned på terrassen og nød solen og det stille vejr i fulde drag. Men ingen af os kan jo alligevel sidde stille dér en hel lang dag, så det endte med, at Søren gik ind og rodede lidt med computer - han fik bl.a. også hentet PhotoFiltre, som han syntes så ganske interessant ud. Jeg tog rokken ud i solen og begyndte at spinde silke-hankies, farvet af Birthe P. Og jeg fik da også bejdset 100 g bomuld og 100 g uld i en alun/vinsten-bejdse samt farvet det med løvefod. Se bare de sidste par dages frembringelser:
Her er det først 100 g uld (nederst i billedet) og 100 g bomuld, der er alun/vinsten-bejdset og farvet med løvefod.

Og her ses til venstre 50 g bomuld og til højre 50 g uld, der er bejdset med rabarberblade og farvet med vild kørvel. Jeg indrømmer blankt, at bomulden kun er MEGET let farvet; men lidt har som bekendt også ret..........

Og dette billede viser så mit plantefarvede bomuldsgarn. Til venstre i billedet noget vasket med ubejdset garn, næste portion er resultatet af min forglemmelse forleden (det vil sige, det er noget af det garn, der stod og kogte i en rabarber-bejdse HELE natten for fuld udblæsning. Godt, grydelåget slutter helt tæt!!!). Det tredje fed fra venstre er bejdset med rabarberblade og farvet med vild kørvel, og det sidste bundt er bejdset med alun/vinsten og farvet med løvefod.

Jeg er egentlig ganske godt tilfreds med resultaterne - det er ikke det hele, der er lige kraftigt i farven; men det gør nu heller ikke noget. Som min farmor ville sige, hvis hun ellers levede endnu: "Der skal også være noget for de adelige"!! Ak ja........................

No comments: