Saturday, June 21, 2008

Færdigt "fersken-garn"


Her ses så mit færdige garn i fersken-farver. Jeg er blevet vældig godt tilfreds med det - mest af alt, fordi det er blevet lige præcis sådan, som jeg gerne ville have det til at være. Sart ferskenfarvet og ikke helt ensartet i farven. Fibrene er en blanding af 40% håndindfarvede falklandsfibre i orange og pink nuancer, 54% hvide falklandsfibre samt 6% grå angorafibre. Hele molevitten er blevet kartet sammen på min Ashford-kartemaskine, fibrene blev forinden delt op i nogenlunde lige store bunker, så blandingen ville blive nogenlunde ensartet. Jeg kartede dem vistnok igennem 3 gange - jeg husker det ikke præcist, og selvfølgelig har jeg ikke skrevet det ned!!!!! Men fibrene er blandet og dog forekommer der stadig mindre klatter, der er ensfarvede. Garnet er spundet forholdsvis tyndt og lavet 2-trådet på min Kromski-rok. Løbelængden på garnet er ca. 4200 m/kg.

Dette er et garn spundet af min nye indfarvning, som jeg lavede til årets uldfestival i Saltum. Jeg har simpelthen bare begyndt at spinde en rest BFL-fibre fra en ende, så farverne blander sig helt tilfældigt. Garnet er 2-trådet og er spundet på en af mine Greensleeves-håndtene, en forholdsvis tung een af slagsen. Jeg har faktisk planer om at spinde et garn af samtlige mine indfarvninger og lave en eller anden form for et "udstillings-tæppe", som kan illustrere hvordan mine forskellige farveholdninger kommer til at se ud som et færdigt produkt. Om jeg når at få lavet dette tæppe, tja............man ved jo aldrig. Det er ikke fordi lysten mangler - snarere noget med manglende tid. Men det problem er jeg jo ikke alene med at have;-))

Tilsidst en sjat fibre, en blanding af bluefaced leicester og silke, hvorpå der er hældt diverse farverester på. Jeg havde samlet lidt sjatter sammen, og jeg synes jo, de skal bruges til et eller andet sjovt. Her er så det foreløbige resultat - jeg vil nu igang med at finde ud af, hvordan de videre skal forarbejdes.

No comments: