Monday, September 29, 2008

Kronvildt og svampe

I weekenden drog vi på tur! Helt nøjagtigt startede vi lørdag aften ved 18.30-tiden bilen og kørte mod Grærup Langsø, hvor en hel masse kronvildt hver aften i denne tid samles ved søen for at drikke. Nogen af Sørens kolleger havde fortalt om stedet og om, at der nemt kan ses 150 stykker kronvildt på samme tid. Det kunne vi da godt tænke os at opleve, og det gjorde vi sådan set osse. Vi skulle bare være kørt lidt senere, for det skal altså være godt og vel tusmørkt, før hannerne RIGTIGT begynder at brøle. Men vi hørte skam nogen af dem, og flotte var de i hvert fald osse!
Vejret var aldeles pragtfuldt, lidt halv-køligt naturligvis men hvad kan man egentlig forvente andet på denne tid af året?

Og Søren fik lige afprøvet sit kamera lidt - det blev nogen ret gode billeder, synes jeg.

Søndag formiddag drog vi så på svampetur. Og jeg skal ellers lige love for, den tur gav bonus. Faktisk var vi nødt til at stoppe og køre hjem, for vi kunne SIMPELTHEN ikke have flere svampe i kurvene! Lidt af et luksusproblem, må man vist sige. Som det ses blev der både til spise- og farvegryden. I kurvene ses sortfiltet netbladhat - dem var der SINDSSYGT mange af derude, og Søren var ved at gå helt i selvsving!! Men også et par brunporesvampe blev det til - forrest til venstre i billedet. Og skålen indeholder svampene til panden, nogen rørhatte samt en del kantareller, mums!! Jeg gik straks igang med at bejdse garn, for med så mange svampe til rådighed skal der altså leges lidt. Så jeg har både bejdset med tin, kobber og alun. Flere billeder følger, når jeg har fået farvet garnet.

1 comment:

Birthe P said...

Hold da helt op! Sikke nogle smukke fotos fra jeres kronvildtsafari, og sikke nogle smukke fibre du har farvet! Og ikke mindst: sikke en umanerlig god svampehøst :-) Glæder mig til at se billeder af dine farvninger med dem! Og vi ses jo lige straks.. Glæder mig!