Wednesday, March 11, 2015

Mors gave



I min beretning fra Mors fødselsdag er der en mangel, hvilket Mor var så sød at gøre mig opmærksom på i en mail. "Du mangler at vise mine smukke puder, som du har lavet til mig", var ordlyden vist sådan nogenlunde.

Billederne af Mors puder kommer her. Jeg havde jo spurgt Mor, hvad hun ønskede sig i fødselsdagsgave. "Noget, du har lavet Karin" var svaret, og så var det jo bare at gå i krig. Mor har også for længe, længe siden snakket om nogen puder, hun havde set eet eller andet sted, puder med træer på. Og da jeg IKKE har set de omtalte puder, aner jeg jo ikke, hvordan de var lavet. 


Jeg fandt min inspiration på Instagram, og så gik jeg igang med at tegne "dråber" på et stykke papir, klippe ud og placerede dem forsøgsvis på et stykke sort karton med målene 40 x 40 cm, som puderne skulle være.


Jeg fandt min beholdning af patchworkstoffer frem - den beholdning er ikke voldsomt stor; men jeg har dog lidt at vælge imellem, og meget af det er faktisk fra vores ferie i USA, hvor jeg købte en del, billig patchworkstof og forærede Mor en del af det. Så jeg vidste, hun ville kunne kende i hvert fald mange af stofferne og mønstrene.


Her ses den første pude, hvor jeg har klippet vlisofix ud, strøget på bagsiden af stoffet og efterfølgende strøget stoffet fast på puden. 


Og efterfølgende gav jeg mig så til at maskinquilte puden. Jeg begyndte midt på og arbejdede mig så stille og roligt helt ud til kanterne foroven og forneden. Det tager en MASSE sytråd, jeg brugte ca 2,5 spolefuld undertråd pr. pudestykke, og dem er der jo 4 af. Det tager også forholdsvis lang tid at sy alle disse stikninger!


Og her ligger de 4 pudestykker, klar til at blive samlet til 2 puder. Jeg valgte at lave puderne med 2 forsider - så kan Mor vende lige de 2 sider ud af, som hun har lyst til. Og skifte efter humør og årstid.





No comments: